
1 

8 September 2012 
 

Submission to the Leveson Inquiry 
 

From 
Andrew Montford (Bishop Hill) and Tony Newbery (Harmless Sky) 

www.bishop‐hill.net                      www.harmlesssky.org 
 

___________________________________________________________________________ 
 
 

INTRODUCTION 
 
Background 
 

1) This submission is made by two bloggers, Andrew Montford of Bishop Hill1 and Tony 
Newbery of Harmless Sky2. The Bishop Hill blog was set up in November 2006 and 
Harmless Sky dates from December 2007. In each case our interest in what has come 
to be known as the climate change debate pre‐dates our blogging activities.  Andrew 
Montford is the author of The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption 
of Science. 
 
Both blogs are sceptical about global warming to the extent that their authors are 
not convinced that the case for a significant anthropogenic impact on climate has 
been made yet. This does not mean that either of us believes that the case will never 
be made. It does mean that we both consider that forums in which alternative views 
on the subject can be expressed, exchanged, and discussed, make a contribution to a 
scientific controversy that has become influenced by politics at every stage. From 
the funding of research to the reporting of ethical and moral issues relating to 
mitigation of, or adaptation to, any future variation in climate, there always seems 
to be a political dimension as well as a scientific one. Inevitably this is reflected in 
the way journalists report on this very controversial subject. 
 

2) We make no claim to expertise in the reporting of science generally, but where 

climate change is concerned both of us have devoted much time  and space on our 
blogs  to monitoring and criticising the way this subject has been represented to 
the general public by the mainstream media (MSM). For this reason our submission 
is confined to issues relating to climate science. 
 
 

Summary of Evidence 
 

3) This submission is divided into two parts: comments on the evidence presented to 
the inquiry on behalf of the Science Media Centre (SMC), and our own experience 
when attempting to address a major problem affecting science reporting by the 
media. 
 

                                                            
1 Website at http://www.bishop‐hill.net/ 
2 Website at www.harmlesssky.org  



2 

4) In our comments on the SMC’s evidence to the Leveson Inquiry we first provide 
additional information about two alleged cases of unsatisfactory press reporting. 
This new information conflicts with the evidence from the SMC. We then consider 
whether the SMC’s evidence is compromised by a conflict between its claim to be 
independent, and its advocacy role on behalf of the scientific community. We also 
consider the interface between politics and climate research, and some of the issues 
this raises, before commenting on the SMC’s recommendations to the inquiry, and 
adding recommendations of our own. 
 

5) From our own experience we set out the difficulties we have experienced in 
persuading the BBC to consider evidence that the impartiality of its newsgathering 
may have been compromised by its journalists having become far too close to 
environmental activism.   
 

6) The purpose of this submission is to demonstrate that the media coverage of a 
highly politicised field of research such as climate science is not nearly as 
straightforward as the SMC has led the inquiry to believe. Unfortunately, due to the 
complexity of the issued this raises, it has been necessary to deal with the subject at 
some length. 
 
[Note: Links to documents relied on are provided in the text or in footnotes. As many 
are web pages, and therefore ephemeral, alternative links to PDF captures of the 
pages are provided as alternatives where possible, however the formatting and 
content of these are not always identical to the original.] 
 
 

COMMENTS ON THE SCIENCE MEDIA CENTRE’S EVIDENCE 
 

Climate Prediction and 11°C global warming 
 
7) In Ms Fox’s witness statement, under the heading Taking the Extremes, she voices 

her concern that: 
 

Another bug‐bear of scientists is the media’s tendency to emphasise the 
most alarming figures in a given study. 
 

To illustrate this problem, for which she seems to hold the media wholly responsible, 
she cites an example related to climate change: 

 
 … when a Nature paper modelling climate change projected warming 
between 2 degrees and 11 degrees, almost all the newspapers carried the 
latter figure in their headlines, with one tabloid splashing a huge 11 degrees 
on the front page alongside an apocalyptic image. This in spite of the fact 
that the researchers speaking at the SMC press briefing to launch the paper 
had all emphasised that the vast majority of models showed warming 
around 2 degrees. Ironically, a Radio 4 programme several years later used 
the story as an example of scientists exaggerating the case for climate 
change. 

 
MOD100054261, para 3 

 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf


3 

There is no mention of a press release in the SMC’s witness statement although, as 
we set out below, such a press release seems to have been the source of the 
alarming media coverage that the scientists’ research received. Nor did Ms Fox 
mention the press release when answering Mr Jay’s questions during her oral 
evidence: 
 

MR JAY: It's a similar point analytically in relation to climate change, 
because 11 degrees is at the outer level of probability? 
A. Yes. 
Q. In other words, very unlikely. 
A. Yes, and that particular press briefing the Science Media Centre ran and 
there were four scientists on the panel and I watched them at such pains to 
repeat time and time again ‐‐ because the questions were coming from the 
floor, you know: "Will it be like The Day After Tomorrow? Will London freeze 
over because of this 11 degrees?" And time and time again, the four 
scientists said, "90 per cent of the models come back and show us 
it's likely to be around 2 degrees warning, but some ‐‐ a tiny minority of 
models show us 11 degrees." And what did every newspaper do the next 
day? Everybody splashed with 11 degrees. In fact, one newspaper, that was 
the front page, a massive big "11 degrees" with a picture from "The Day 
After Tomorrow", which is a terrifying blockbuster movie. So again ‐‐ and I 
think I said in the evidence that again, a year later, Radio 4 did a 
documentary accusing the scientific community of exaggerating the impact 
of climate change and cited this briefing, which was incredibly unfair and I 
actually emailed each of the journalists who had been present at that press 
briefing  and asked them for an email back to send to these producers on 
Radio 4 to say that it was not the scientists. In fact, many of them were very 
upset that their peers would no longer trust them because they'd gone out 
and told the media that we were going to have 11 degrees warming. 
 

 Fiona Fox Evidence, page 30, line 13 et seq 
 

Unfortunately the SMC’s  account of these events in both the witness statement and 
oral evidence is misleading .  
 

8) The paper published in Nature was Stainforth et al, Uncertainty in predictions of the 
climate response to rising levels of greenhouse gases, and it appeared on 27th Jan 
2005.  
 
The BBC programme that Ms Fox refers to was part of The Battle for Influence series 
and was entitled Overselling Climate Change.The presenter was Simon Cox, and the 
producer was Richard Vadon. It was broadcast on Thursday 20 April 2006 20:00‐
20:30 (Radio 4 FM)3, just over a year after the SMC press briefing, not ‘years later’ as 
Ms Fox claims. Among other things, the programme describes the genesis and effect 
of a very controversial press release. 
 
The relevant section of the programme starts with voices intoning apocalyptic 
headlines: 

                                                            
3  Still available for Listen Again. http://www.bbc.co.uk/radio4/thebattleforinfluence/pip/abkim/ 
or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/The_Battle_for_Influence.pdf 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf


4 

 
Global warming is twice as bad as previously thought4 

Screen saver weather trial predicts 10 degrees Celsius rise in British 
temperatures5  

Global warming may be twice as bad as feared6. 

Simon Cox: These are the broad sheet headlines from the first results of the 
world’s largest climate experiment. The first two headlines are simply 
wrong. The last one is just misleading. But how did all of these reputable 
newspapers get it so wrong. Our story starts with climateprediction.net, a 
group of British scientists who try and predict the effect of global warming 
using computer models running on thousands of ordinary home computers 
across the World. In 2005 they published their first results from the project 
in the well‐known scientific journal Nature. The team had been testing what 
effect doubling the amount of carbon dioxide, or CO2 , in the atmosphere 
would have on temperature; or as it’s known in the trade, climate 
sensitivity. They ran thousands and thousands of models, each with slightly 
different parameters, to try and get the widest range of responses. They 
were left with just over two thousand results. The vast majority of these, 
well over a thousand, showed that doubling Co2  would lead to a 
temperature rise of around 3 degrees Celsius. This is in line with the findings 
of many other climate researchers. A tiny percentage of the models showed 
a lot of warming, the highest result was a startling 11 degrees. When it came 
to publicising their research the scientists chose to focus on this 11 degrees 
figure. In a press release headlined ‘Bleak Results from the World’s Largest 
Climate Change Experiment’ the only number mentioned is 11 degrees. 
There was no reference to the fact that most of the results were around 3 
degrees. 

Transcript 
 

This is how the Climate Prediction press release starts: 
 

Climateprediction.net 
Natural Environment Research Council 
Oxford University 
Embargoed until 1800 hrs (GMT) 26 January, 2005 

 

Bleak first results from the world’s largest climate change experiment 
Greenhouse gases could cause global temperatures to rise by more than 
double the maximum warming so far considered likely by the Inter‐
Governmental Panel on Climate Change (IPCC), according to results from the 

                                                            
4 The Independent, Steve Connor, Science Editor 27th January 2005 
http://www.independent.co.uk/environment/global‐warming‐is‐twice‐as‐bad‐as‐previously‐thought‐
488375.html or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/twice_as_bad.pdf 
5 The Telegraph, Roger Highfield, Science Editor 31 Jan 2005. 
http://www.telegraph.co.uk/science/science‐news/3338704/Screen‐saver‐weather‐trial‐predicts‐
10C‐rise‐in‐British‐temperatures.html 
6  The Times, Mark Henderson, 27th January 2005 
http://www.thetimes.co.uk/tto/public/journalist.do?querystring=&offset=2200&hits=10&sort=new&
p=tto&author=Mark+Henderson behind paywall. Or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/www_thetimes_Mark_Henderson.pdf 

http://ccgi.newbery1.plus.com/blog/?p=70


5 

world’s largest climate prediction experiment, published in the journal 
Nature this week. 
 
The first results from climateprediction.net, a global experiment using 
computing time donated by the general public, show that average 
temperatures could eventually rise by up to 11°C ‐ even if carbon dioxide 
levels in the atmosphere are limited to twice those found before the 
industrial revolution. Such levels are expected to be reached around the 
middle of this century unless deep cuts are made in greenhouse gas 
emissions. 
 
Chief Scientist for climateprediction.net, David Stainforth, from Oxford 
University said: “Our experiment shows that increased levels of greenhouse 
gases could have a much greater impact on climate than previously 
thought.” 
 
… 

Climate Prediction Press Release 
 
This press release was prepared by the Natural Environment Research Council 
(NERC), which had funded the research, and Dr Myles Allen7, a member of the 
research team who, ‘signed it off’8. 
 
As Overselling Climate Change pointed out, there is no mention of any result other 
than 11°C in the press release. Therefore it is hardly surprising that the media 
responded with apocalyptic headlines about an 11°C increase in temperature, and 
there is reason to suppose that was exactly what the authors intended. In an 
interview for the programme Dr Allen says:  

 
The press release was absolutely fine. The press release identified what was 
interesting about the paper. And the other thing which our, our, press 
advisers tell us to do is to make sure that a press release could be used by 
the sort of hard‐working journalists in the Oxford Times who don’t have 
time to go and read the whole story, that they can essentially go and copy it 
out. And in that respect the press release was accurate as well. It said up to 
11 degrees, and that was precisely the result that we got. There were 
problems with some journalists who decided to embroider on the press 
release, without actually going back to the paper. I have no sympathy for 
them really. If journalists decide to embroider on a press release without 
referring to the paper which the press release is about then that’s really the 
journalist’s problem. We can’t, as scientists, guard against that. 

Transcript 
 

                                                            
7 Now Prof. Myles Allen, head of the Climate Dynamics group at the University of Oxford's 
Atmospheric, Oceanic and Planetary Physics Department. He has also served as a review editor on the 
IPCC’s Fourth Assessment Report. 
8  See Comment 53; http://www.realclimate.org/index.php/archives/2008/04/blogs‐and‐peer‐
review/comment‐page‐2/#comment‐83889 or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/realclimate_blogs‐and‐peer‐review_comment_53.pdf 

http://ccgi.newbery1.plus.com/blog/?p=70


6 

However, when defending the press release in a blog comment in April 2008, Dr 
Allen takes a rather different view:  

 
I think the offending paragraph was written by a long‐suffering Natural 
Environment Research Council press officer who has since moved on to 
other things. But I don’t think it’s fair to tee off on the press officers, who 
have a pretty thankless task. If I recall correctly the 11 degree number went 
in and out of successive drafts like a yoyo, and ended up being left in on the 
grounds that it had to highlight something “new and concrete” – not, I might 
add, “alarming”: my impression was that the Press Officer would have just 
as happily drawn attention to zero‐sensitivity models, if we’d have found 
any. 

Anyway, I eventually signed it off on the understanding that no serious 
mass‐circulation journalist would rely on the press release in reporting the 
story, and that its sole purpose was to encourage journalists to find out 
more. It seems, judging from the responses Fiona got and despite Richard 
Vadon’s claims, that this understanding was correct. 

The press release could undoubtedly have been clearer, but it seems no‐one 
who reported the story directly actually misunderstood what had been 
done, so it didn’t in fact do any damage. But of course, if Richard had stuck 
to “scientists issue a press release that might have been misunderstood but 
wasn’t” his editors probably wouldn’t have been very impressed. 

Real Climate, 5th April 2008, Comment 53  
 

The second paragraph, in particular, conflicts with what Dr Allen had told the BBC 
two years earlier. Rather than saying the press release was intended to be used 
verbatim by non‐specialist reporters, now Dr Allen is claiming that the press release 
was only intended to encourage specialist science reporters to read the whole of the 
paper published in Nature.  
 

9) At no point in the SMC’s witness statement or oral evidence is this press release 
mentioned. Ms Fox only refers to a press briefing at the SMC, and asserts that the 
criticisms of  the scientists’ actions in the Overselling Climate Change programme 
referred to that event: 
 

…  a year later, Radio 4 did a documentary accusing the scientific community 
of exaggerating the impact of climate change and cited this briefing, which 
was incredibly unfair … [emphasis added] 

Fiona Fox Evidence, page 31, line 9 et seq  
 
In fact the programme did not mention the press briefing at any point, but only 
referred to the press release. Ms Fox’s account of events is puzzling as there is also 
compelling evidence, outlined below, that she was aware of the centrality of the 
press release to the case made in the BBC programme.   
 
The day after Overselling Climate Change was broadcast, the well‐known climate 
science blog Real Climate published a post entitled How not to write a press release.9 

                                                            
9  http://www.realclimate.org/index.php/archives/2006/04/how‐not‐to‐write‐a‐press‐release or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/How_not_to_write.pdf 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2008/04/blogs-and-peer-review/comment-page-2/#comment-83889


7 

This was a reaction to the BBC programme and was critical of what the Climate 
Prediction researchers had done.  
 
As this blog is run by a team of high profile climate scientists, and defends climate 
research against outside criticism, there can be no suggestion that this blog post was 
an attempt on the part of climate sceptics to discredit the researchers by attacking 
their press release. Rather it was a demonstration of disquiet in the climate science 
establishment at what the researchers had done. 
 
Dr Myles Allen contributed a very long comment to the ensuing discussion on the 
blog which revealed, among other things, that he had enlisted the assistance of Ms 
Fox of the SMC when he realised that the press release he had signed off had 
become the target of criticism in the BBC programme: 
 

We were naturally concerned when David Frame and I were interviewed for 
this programme at any suggestion we were “sexing up” the results of 
Stainforth et al (2005), so we asked Fiona Fox of the Royal Institution 
Science Media Centre, who convened the January 2005 press conference 
announcing those results, to follow up. None of those involved in the Battle 
for Influence programme were present at the press conference or covered 
the story at the time. Fiona kindly wrote to a number of journalists who 
were at the press conference asking them for their reaction to the “sexing 
up” accusation, stating: 

======== 

… 

My own clear memory of this briefing is that the scientists were very clear 
that the results showed a range of warming between 2 degrees and 11 
degrees and that each time they were asked about the impact of 11 degrees 
they reminded journalists that this was the worst case scenario and it could 
just as easily be at the lower end. Obviously we all knew (the press officers 
that is) that you would report 11 degrees and the fact that this was twice 
the level suggested by previous studies was clearly a significant news story. 
However I believe that the scientists themselves were very measured and 
did not emphasise the 11 degrees. 

… 

Fiona Fox , Director 
Science Media Centre 
The Royal Institution 
======== 
 

The responses Fiona received were as follows: 

======== 

Hi Fiona, 
 

My memory tallies with yours. They presented the range, they described the 
concept of the ensemble, they emphasised (in response to a very perceptive 



8 

question from some star BBC journalist) the role of clouds in the uncertainty, 
they mentioned 6 main reasons for uncertainty. 

 

If anyone went for the exaggeration it was the journalists – we all 
mentioned 11 degrees I’m sure but as far as I recall, PA and Metro presented 
it virtually as a fait accompli. 

 

Richard Black, BBC 
======== 

Thanks Fiona, my memory is as yours. Let me know what feedback you get 
and I’ll write you something properly tomorrow. 

 

Ruth Francis, Nature 
 
======== 

Hi Fiona, 
 

As I recall, the researchers, and Myles Allen in particular, emphasised the 
fact that the bottom end of the range (ie the 2 in 2‐11 degrees C) 
corresponded to previous predictions of 2‐5 degrees C. I seem to remember 
that they said this gave strength to the prediction that there would be a 
warming of *at least* 2 degrees C, but that there was a greater degree of 
uncertainty at the top‐end. This last point was definitely underlined. To back 
that up, refer to Myles’ quote in my article: 

http://www.scidev.net/News/index.cfm?fuseaction=readNews&itemid=187
8&language=1. 

Hope this helps. 

Catherine. 

Catherine Brahic 

Senior correspondent 

Science and Development Network (SciDev.Net) 

======== 

I’d agree with Catherine’s interpretation – as far as I recall, they were all 
quite careful to stress the greater temperature change the greater the 
degree of uncertainty. I’ll try and dig up the bulletins report. 

 

Sarah Mukherjee, BBC 
 
======== 

Hi Fiona – my memory is that the scientists took pains to point out that it 
was a range and quite a broad range at that. I also remember Myles in a 
rather vivid phrase saying that we had to remember that we could still take 
actions to avert the worst warming and that we shouldn’t assume “that our 



9 

children will stand by and watch as the seas boil around them”, showing that 
the worst case wasn’t necessarily the most likely outcome. 

Thanks, 

 

Fiona Harvey  

Environment Correspondent 

Financial Times 

======== 

Real Climate, 22nd April 2006, Comment 28 
 

So Ms Fox’s enquiry elicited a number of replies that enthusiastically endorsed her 
own recollections of the press briefing, in spite of the event having occurred more 
than a year previously. 
 
It would be interesting to know how many journalists attended the SMC press 
briefing. In her oral evidence to the inquiry, (page 31,  line 12 ) Ms Fox says “I 
actually emailed each of the  journalists who had been present at that press 
briefing”,10 but Dr Allen only reproduces five responses, two of which were from the 
same organisation, the BBC. 
 
Dr Allen’s goes on to say: 
 

We told the Battle for Influence team about all this, but they refused to 
discuss revising their programme. 

Real Climate, 22nd April 2006, Comment 28 
 

And he concludes: 
 

We think these responses speak for themselves, and that their allegation 
that we sexed up the results of Stainforth et al for the benefit of the media is 
simply false. 

Real Climate, 22nd April 2006, Comment 28 
 

The BBC’s indifference may, perhaps, be excused given the quality of the evidence 
that Ms Fox had obtained; her email had evidently jogged the journalist’s memories. 
Furthermore, their programme was concerned with a press release that would have 
had far wider reach than a single press briefing held at a venue in London. 

10) Given the extent of Ms Fox’s involvement, it would seem inconceivable that she was 
not aware of the controversy over the press release, or that Overselling Climate 
Change was concerned with the press release and not with her briefing at the SMC. 
The evidence she has submitted to the tribunal is therefore very misleading in that it 

                                                            
10 Ms Fox’s oral evidence to the Inquiry, page  31, line 12 
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp‐content/uploads/2012/01/Transcript‐of‐Afternoon‐Hearing‐
24‐January‐2012.pdf or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Transcript‐of‐Afternoon‐Hearing‐24‐
January‐2012.pdf 

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2006/04/how-not-to-write-a-press-release/comment-page-1/#comment-12122
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2006/04/how-not-to-write-a-press-release/comment-page-1/#comment-12122
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2006/04/how-not-to-write-a-press-release/comment-page-1/#comment-12122


10 

gives the impression that the media mendaciously exaggerated a climate change 
story when in fact the fault seems to lie entirely with the scientists, and with NERC 
which funded them. In collaboration they were prepared to publish a press release 
that invited alarmist interpretation and apocalyptic headlines that would secure 
extensive publicity for the Climate Predictions scientists’ research. 
 

11) In April 2008, the controversy resurfaced at Real Climate when the producer of 
Overselling Climate Change, Richard Vadon, went head‐to‐head with Myles Allen in 
the comments section over an accusation in the header post that his programme 
had been ‘scurrilous’; an accusation that was subsequently withdrawn. 
 
Dr Allen again used the evidence collected by Ms Fox to argue that the programme 
had been unfair to him. On this occasion Tony Newbery addressed the following 
comment to him: 
 

It was very thoughtful of Fiona Fox to provide the journalist who attended 
the press conference with her own recollections of what had happened 
more than a year previously when asking for theirs. 

Real Climate, 6th April 2008, Comment 77 
 

This received the following response from Dr Allen: 
 

Tony, 

Yes, if we’d known this was turning into some kind of forensic examination, 
it would have been better for her not to have written the e‐mail like that 
(which is why I included it along with the responses). But all she knew was 
that a concern had been raised: we had no idea Richard Vadon was going to 
go to such lengths to pin the blame for the headlines on us. 

Real Climate, 6th April 2008, Comment 81 
 

Unfortunately Dr Allen had to abandon the discussion11 before he could be pressed 
to explain why he thought that the jounalists’ testimonies obtained by Ms Fox were 
reliable evidence of what happened at the  briefing when she had so obviously 
jogged their memories, or if whether he would be willing to publish the whole of the 
email she had sent out, rather than just a single paragraph. 
 

12) Richard Vadon, producer of the BBC programme, had this to say in a comment at 
Real Climate in the course of his defence of Overselling Climate Change against the 
scientists’ attacks: 
 

Many scientists have contacted me privately to commend the programme 
but I will mention a couple of people close to CPDN  [Climate Prediction Dot 
Net] who have written about the programme and the press release. 

                                                            
11 Real Climate, 6th April 2008, Comment 86, 
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2008/04/blogs‐and‐peer‐review/comment‐page‐
2/#comment‐83954 or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/www_realclimate_blogs‐and‐peer‐
review_comment_86.pdf 

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2008/04/blogs-and-peer-review/comment-page-2/#comment-83932
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2008/04/blogs-and-peer-review/comment-page-2/#comment-83932


11 

Tim Palmer, the head of the Probability and Seasonal Forecasting Division at 
the European Centre for Medium‐Range Weather Forecasts wrote the 
following in Physics World: 

” A recent well‐researched BBC radio programme exposed a number of 
exaggerated press releases by climate institutes.” 

Bryan Lawrence of NERC who fund CPDN said on his blog of the infamous 
press release: 

“I was staggered to read the actual press release that caused all the fuss 
(predictions of 11C climate sensitivity etc). The bottom line is that had I read 
that press release without any prior knowledge I too might have believed 
that an 11 degree increase in global mean temperature was what they had 
predicted (which is not what they said in the paper). I can’t help putting 
some of the blame back on the ClimatePrediction.net team – the press 
release didn’t reflect the message of their results at all properly, and they 
shouldn’t have let that happen. I’m still naive enough to believe it’s 
incumbent on us as scientists to at least make sure the release is accurate, 
even if we can’t affect the resulting reporting.” 

Real Climate, 4th April 2008, Comment 19 
 

Sadly, there is no reason to suppose that the Climate Prediction press release, which 
led to worldwide coverage of their research is an isolated case. 
 

13) There are two more excerpts from Overselling Climate Change that may be of 
assistance to the Inquiry. … 

 
Simon Cox: We contacted several respected climate scientists and a 
statistician, and asked them to read both the Nature paper and the press 
release. All were critical. One of them wrote to us, ‘I agree the 11 degrees 
centigrade figure was unreasonably hyped. It’s a difficult line for all scientists 
to tread, as we need something exciting to have any chance publishing in 
places such as Nature, and to justify our funding. I do think that in this case 
they clearly overstepped the line in their presentation of what they had 
shown’. 

Transcript 
 

And: 

 
Simon Cox: It’s true that we journalists have a tendency to simplify and then 
exaggerate, assuming we understand the science in the first place. The 
climate scientist Hans von Storch believes there’s a process of exaggeration 
that starts with scientists trying to make their research more interesting to 
get in popular science journals. It then continues with the press release that 
strips away many of the caveats and contexts, and ends with journalists 
focusing only on the extreme scenarios. He’s clear where the responsibility 
lies. 
 
Hans von Storch: It is often my impression that scientists speak to the media 
in a way that they don’t mind if they are misunderstood in a specific way. 

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2008/04/blogs-and-peer-review/comment-page-1/#comment-83821
http://ccgi.newbery1.plus.com/blog/?p=70


12 

And then the scientists can say, ‘Well! I never said that, I mean you know 
how the media are, the are just wanting dramatic stories’. So I think it’s very 
often so that the scientists are making up a story, or indicate what the 
journalists should say and then the journalists do it. I think that one should 
definitely not blame the media. 
 

Professor Hans von Storch is an eminent German climate scientist12 with a 
distinguished career as both a researcher and a journal editor. Although he has been 
very critical of both climate science and climate scientists, he is not a climate sceptic. 
 

14) There is no reason to suppose that the affair of the Climate Prediction press release 
is an isolated incident. 
 
In February 2007, the parent body of the Intergovernmental Panel on Climate 
Change (IPCC), the United Nations Environment Programme (UNEP), launched the 
IPCC Fourth Assessment Report with a press release headed: 
 

Evidence of Human‐caused Global Warming “Unequivocal”, says IPCC 
 
Paris, 2 February 2007 – The first major global assessment of climate change 
science in six years has concluded that changes in the atmosphere, the 
oceans and glaciers and ice caps show unequivocally that the world is 
warming. 

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) concludes that major 
advances in climate modelling and the collection and analysis of data now 
give scientists “very high confidence” (at least a 9 out of 10 chance of being 
correct) in their understanding of how human activities are causing the 
world to warm. This level of confidence is much greater than what could be 
achieved in 2001 when the IPCC issued its last major report. 
… 
http://www.unep.org/Documents.Multilingual/Default.asp?ArticleID=5506&
DocumentID=499&l=en 
 

However, at no point does the assessment report make such a claim. The IPCC 
report only says that the increase in temperature over the last century is 
unequivocal. Any human component in this warming over and above natural 
variation is assessed as ‘very likely’, signalling that a degree of uncertainty still exists.  
 
An example of the consequences that such misleading press releases can have 
quickly appeared in the Sunday Telegraph with a suitably apocalyptic headline: 

 
THE NEXT FEW YEARS ARE CRITICAL IN THE FIGHT FOR THE CLIMATE 
 
The Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate 
Change (IPCC), which was published on Friday is unequivocal in its 
conclusion that climate change is happening and that humans are 
contributing to the changes. 

                                                            
12  http://www.hzg.de/institute/coastal_research/about_us/head/storch/index.php.en  



13 

Telegraph 
 

This article was not the work of some hard‐pressed reporter with no experience of 
science reporting and no time to read more than the first few lines of the press 
release. The author was Professor Paul Hardaker, Chief executive of the Royal 
Meteorological Society, whose authority would no doubt have carried considerable 
weight with readers. Apparently he chose to rely on the press release rather than 
the IPCC’s report. 
 

15) Given that the press release had licensed journalists to exaggerate by using a term 
that attached dramatic confidence to an alarming possibility, press coverage 
worldwide informed the public that man‐made global warming was unequivocal. 
 
 

 

Drawing a line in the sand 
 

16) The SMC’s witness statement informs the inquiry that: 
 

The evidence will conclude with a short submission from the University of 
East Anglia (UEA) regarding media coverage of the ’Climategate’ affair, 
submitted to the Inquiry by the SMC at the request of U EA. 

MOD100054261, para 2 
 

We assume that, as the UEA submission forms part of the SMC’s witness statement, 
then Ms Fox endorses and concurs with everything that it says. As the SMC’s 
reference to the Climategate scandal at MOD100054259, para 2 in the witness 
statement is a summary of the UEA’s submission we will generally consider them 
together. 
 
Our main concern is that evidence in the SMC’s witness statement and Ms Fox’s oral 
evidence appears to bear the highly partisan and misleading imprint of the Outside 
Organisation, a public relations consultancy employed by the University in the 
aftermaths of the Climategate affair. 13 We set out our reasons below.  
 

17) The UEA submission to the Inquiry is dated 29th November 2011 and is apparently 
the work of the Head of Communications at the University, Annie Ogden. 
  

Following the theft of thousands of their private emails in November 2009, 
University of East Anglia scientists were widely accused in the media of 
fraudulently doctoring climate data to hoodwink policymakers and the 
public about the causes and scope of global warming. Even when four 
independent inquiries cleared them of any scientific malpractice ‐ news that 
was given far fewer column inches than the original accusations ‐ some 
journalists continued to make the same, false accusations. One such 
example was James Delingpole who wrote a series of articles under the 
Telegraph masthead in November 2010 describing Prof Phil Jones, director 
of UEA’s Climatic Research Unit, as "disgraced, FOI breaching, email‐

                                                            
13  UEA press statement about Outside Organisation: 
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/statements/foi‐statement‐outside 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/1541550/The-next-few-years-are-critical-in-the-fight-for-the-climate.html


14 

deleting, scientific‐method abusing" and the university’s scientists as 
"untrustworthy, unreliable and entirely unfit to write the kind of reports on 
which governments around the world make their economic and 
environmental decisions". One article referred to the scientists’ work as 
mendacious". 
 
The content was so malicious and unbalanced that the university made a 
formal complaint to the Press Complaints Commission. This complaint was 
rejected in March 2011 on the grounds that readers would read the articles 
in the context of Mr Delingpole’s "robust" personal views. As a result, the 
maligned UEA scientists ‐ indeed the wider science community ‐ were left 
feeling powerless to correct factual inaccuracies and challenge defamatory 
comments, while critics in the media felt they had been handed carte 
blanche to repeat the unfounded slurs. 
 
The emotional toll of the so‐called Climategate affair on Prof Jones was 
revealed in an interview with the Sunday Times when he said he had 
contemplated suicide several times as a result of the false accusations 
against him. Comparisons were inevitably made with Dr David Kelly. Prof 
Jones is, of course, far from the only scientist to be the subject of unfounded 
accusations and unpleasant comment in parts of the UK media, but his is 
perhaps the most high‐profile recent case. 
 
Christopher Jefferies’ evidence to the inquiry on November 28 resonated 
strongly with Prof Jones and he is willing to give evidence to the inquiry if 
required.  
 
Annie Ogden, Head of Communications, University of East Anglia 

 MOD100054270 
 

18) On page 8 of the SMC’s witness statement, the UEA’s submission is summarised as 
follows: 
 

There is also the case of Professor Phil Jones from the University of East 
Anglia who was widely accused by the media of fraudulently doctoring data 
to mislead the public and policy makers about climate change. Even after 
four independent inquiries cleared Professor Jones of any scientific 
malpractice some journalists continue to make the same false allegations 
(see UEA submission below). The SMC recommends that Phil Jones be called 
to the Inquiry to provide evidence. His evidence would be every bit as 
harrowing as that given by many of those in the media spotlight and would 
serve as a reminder that scientists are human beings and can also suffer 
enormously. 
 

MOD100054261, para 1 
 

The witness statement provides no evidence to support the allegation about 
widespread accusations in the media of Professor Jones ‘fraudulently doctoring data 
to mislead the public and policy makers about climate change’. Indeed although such 
allegations may have occurred in comments on some less rigorously moderated 
blogs, we do not recall widespread allegations directed at Professor Jones expressed 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf


15 

in these terms in the UK mainstream media.  
 
The witness statement also claims that four independent inquiries cleared Professor 
Jones of any scientific malpractice. This is, in our view, quite untrue for the reasons 
set out below. 
 
Only one of the inquiries that took place after Climategate could lay any claim to 
addressing scientific malpractice on the part of Professor Jones; the one conducted 
by Lord Oxburgh14.  Of the other three, the House of Commons Science and 
Technology Select Committee’s inquiry into The disclosure of climate data from the 
Climatic Research Unit at the University of East Anglia,15 which was conducted at 
breakneck speed in the run‐up to the May 2010 election, required the University to 
investigate such matters, but made no attempt to do so itself. Sir Muir Russell’s 
Independent Climate Change E‐mails Review16, which was set up and financed by the 
University did not have investigation of Professor Jones scientific research as part of 
its remit. An inquiry that took place in the United States was not concerned with 
Professor Jones conduct at all, but with that of one of his correspondents, Professor 
Michael Mann of Pennsylvania State University.  
 
Lord Oxburgh’s Scientific Assessment Panel, which like Sir Muir Russell’s review was 
a UEA organised and funded project, only considered papers selected by the 
University and ignored papers criticised by climate sceptics17. The Inquiry had no 
written terms of reference18 and kept no records of its proceedings19. In July 2010 
Lord Oxburgh emailed the climate sceptic blogger Steve McIntyre Climate Audit 
saying,’ the science was not the subject of our study’20. It would appear that in spite 
of these inquiries doing their best to salvage Professor Jones reputation, no one has 
yet thoroughly investigated his scientific research. Of the two inquiries that might 
have been expected to do so, Russell and Oxburgh, both were set up and financed 
by his employers and their independence is highly questionable.  
 
When the Oxburgh report was published, Lord Willis, who was the chairman of the 
House of Commons Science and Technology Select Committee Inquiry, told the BBC 
that: 
 

"The whole purpose of having this if you like tripartite approach to the 
emails scandal as it was, was that Muir Russell would look at the emails, my 
committee was looking to make sure that there was a proper scrutiny 

                                                            
14  http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/SAP or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Outside Organisation‐UEA.pdf 
15  http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Parliament_Climategate_Report.pdf 
16 http://www.cce‐review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Russell_Report.pdf 
17  http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2297.pdf 
18  Lord Oxburgh evidence to the select committee, Question 9, 
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201011/cmselect/cmsctech/uc444‐i/uc44401.htm or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Parliament_HC 444‐i.pdf 
19  Emanuel, K. Email to Stephen McIntyre 5 June 2010. 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Montford_Climategate-Inquiries.pdf, para 127 
20  http://climateaudit.org/2010/07/01/oxburgh‐and‐the‐jones‐admission/#more‐11331 



16 

process in place, and of course the Royal Society, headed by Lord Oxburgh, 
[sic]  would look at the rigour of the science. 

... 

It [the Oxburgh inquiry] took us no further down the line at all from what the 
select committee report did or indeed from what the Muir Russell inquiry 
will do. I frankly think that there has been a sleight of hand in that the actual 
terms of reference are not what we were led to believe.21 

 
We consider that the claim in the SMC’s witness statement  that “four independent 
inquiries cleared Professor Jones of any scientific malpractice” is partisan and 
unjustified. (see also par 31 below) 
 

19) We have nothing to add concerning the University and SMC’s accusations against 
the Daily Telegraph columnist and blogger James Delingpole. In her oral evidence, 
Ms Fox was much exercised22 by the failure of the Press Complaints Council (PCC)  to 
find in favour of a complaint made against the Daily Telegraph by the University. In 
response, Mr Jay said: 

 
You did provide us with the ruling of the PCC in relation to the UEA against 
the Daily Telegraph case and Professor Jones. It is quite complex, and if you 
don't mind I'm not going to go into the detail of it, although I've studied it. 
I've passed it on to Lord Justice Leveson. Maybe that's something I can take 
up with the PCC, if there's time. 

Fiona Fox Evidence, page 39, line 12 et seq 
 

Lord Leverson has also said to Ms Fox: 
 

As regards the climate change story, presumably there are all sorts of 
potential remedies open to that particular scientist if he's been defamed. 

Fiona Fox Evidence, page 45, line 14 et seq 
 

So far as we are aware, no remedy other than UEA’s  abortive complaint to the PPC 
about James Delingpole’s column has been sought by either the University or 
Professor Jones. 

 
20) The SMC’s evidence to the inquiry includes allegations that Professor Phil Jones, the 

man at the centre of the Climategate affair, was driven to contemplate suicide 
because of unacceptable media coverage.  However there is no mention in the 
SMC’s evidence of the role played by Outside Organisation, a public relations 
consultancy engaged by Professor Jones’ employers, the University of East Anglia 
(UEA), with the apparent objective of salvaging the reputation of the university and 
its scientists.  This task was spearheaded by the managing director of Outward 

                                                            
21  http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2297.pdf 
22 Oral evidence page 38, line 4: http://www.levesoninquiry.org.uk/wp‐
content/uploads/2012/01/Transcript‐of‐Afternoon‐Hearing‐24‐January‐2012.pdf or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Ton...earing‐24‐January‐2012[1].pdf 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf


17 

Organisation, Neill Wallis, who has appeared before the Leveson Inquiry23 and was 
arrested and bailed in July 2011 in connection with phone hacking.  
 

21) When over a thousand emails from a server at the UEA’s Climate Research Unit 
(CRU) appeared on the internet on 17th November 2009, the press treated the story 
as an exposé of bad practice among climate scientists. With emails about 
inconvenient research findings being hidden; plans to keep sceptics’ research out of 
an IPCC assessment; refusing to make crucial research data available for scrutiny; 
putting pressure on an academic journal to tow the partisan line of the UEA 
scientists; deleting emails to thwart Freedom of Information requests, and an 
expression of jubilation when one of Professor Jones’ critics unexpectedly dies of a 
heart attack, this is hardly surprising. 
 
As Professor Jones later admitted in evidence to the House of Commons Science and 
Technology Select Committee:   

 
 I have obviously written some very awful emails and I fully admit that24.  

Evidence to Parliament 
 

In spite of this, there is no hint in either the written or oral evidence provided to the 
Inquiry by the SMC that Professor Jones was in any way culpable. He is presented to 
this inquiry as  a blameless victim of press persecution. An independent or objective 
observer could not possibly see the Climategate affair in such black and white terms.  

 
22) In April 2012, a post on The Guardian’s Environment Blog by Leo Hickman, a 

journalist specialising in environmental matters and an enthusiastic advocate of 
concern about global warming, was critical of UEA’s feeble management of the 
media maelstrom that overwhelmed it in the aftermath of the Climategate 
revelations. He likens the University to a rabbit caught in the headlights, failing to 
challenge the accusations being made against their scientists.  As Hickman says, all 
this changed on 4th February 2010 when Outside Organisation appeared on the 
scene. A Freedom of Information Act (FOIA) requests by Andrew Montford has 
revealed that a very successful  “fight back” and damage limitation exercise was 
then launched for which the University, and therefore the taxpayer, paid Outside 
Organisation over  £112,000.25 
 
It is an indication of the extent to which the climate debate has become polarised in 
the mainstream media that Hickman does not reveal in his article that the extent of 
UEA’s expenditure on PR, about which he is obviously concerned, only came to light 
because of the efforts of  a sceptical blogger.  (Mr Hickman has pointed out that his 
article linked to a copy of a letter from UEA to Graham Stringer MP at the Bishop Hill 

                                                            
23  http://www.levesoninquiry.org.uk/?s=neill+wallis or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/levesoninquiry_wallis.pdf 
24  House of Commons Science and Technology Select Committee, Examination of witnesses, 1st March 
2010, reply to Question 102. 
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387b/38712.htm or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Minutes_of_Evidence.pdf 
25 “University of East Anglia spent £112,870 on 'climategate'”. Guardian Environment Blog 24th April 
2012.  http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2012/apr/24/uea‐climate‐change‐email‐
publicity or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Hickman _ Environment _ guardian.pdf 

http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387b/38712.htm


18 

website. This disclosed the payment made to Outside Organisation.) 
 

23) Montford also obtained some emails between UEA and Outside Organisation using 
another FOIA request.26 These show that news of Professor Jones being driven to 
contemplate suicide dates from an article placed in the Sunday Times by Wallis for 
publication on 7th February 2010. The copy for this, provided by a reporter called 
Richard Girling, was emailed by Wallis to Trevor Davies, Pro‐Vice Chancellor of UEA 
and to Professor Jones, the previous day under the heading ‘FYI ‐ tomorrow's Sunday 
Times main spread27’.  
 

24) This coverage arranged by Outward Organisation28 included a front‐page teaser 
headlined ‘I thought of killing myself, says climate scandal professor’ and the main 
story on an inside page which is headlined ‘The leak was bad. Then came the death 
threats’. There is a large picture of Professor Jones looking drawn, soulful and 
vulnerable against a bleak Norfolk landscape29. We are told that, because of what he 
has been through, Professor Jones now relies on medication to get through the day; 
that only the love of his family, and particularly a five‐year‐old grand‐child, has kept 
him from suicide;  that the CRU email server was ‘hacked’ by ‘thieves’ at a crucial 
moment when international climate negotiations  hung in the balance; that climate 
sceptics just want to distract the UEA scientists and waste their time so that they 
cannot undertake climate research; that the predicament of Professor Jones is in 
some way analogous with that of Dr David Kelly30; that Jones ‘remains at risk, still 
receiving death threats from around the world31’. Also that he is just a scientist with 
no training in PR, a situation that Outside Organisation was about to change 
radically. (see 28 below). 

 
The sub‐heading of the main spread in the print edition of the Sunday Times says 
that Professor Jones ‘was provoked into sending the infamous emails and insists his 
science has been vindicated’; sympathetic coverage indeed. 
 

25) The following day the University’s Vice Chancellor, Professor Edward Acton, wrote to 
Neill Wallis to congratulate and thank him: 

 
I am delighted by the amount achieved. Now we must see how the coverage 
unfolds. But it seems to me you and Sam [Bowen] have helped us maximise 
the chances of that elusive line in the sand. Warmest thanks for everything 
thus far ...32 
 

                                                            
26  http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/UEA‐Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf 
27 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/UEA‐Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf. Pg 1‐2 
28 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2188.pdf 
29  Different website but same image: http://static.guim.co.uk/sys‐
images/Environment/Pix/columnists/2010/7/6/1278432065703/Climate‐emails‐‐Professor‐006.jpg or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/jones_pic.pdf 
30  http://en.wikipedia.org/wiki/David_Kelly_%28weapons_expert%29 
31 Abusive emails received as a result of the Climategate affair were recently released by UEA under 
the Freedom of Information Act. Although many of them are extremely unpleasant, it is unlikely that 
any could be regarded as a genuine threat or are worse than celebrities and politicians receive on a 
regular basis.  
http://www.whatdotheyknow.com/request/116404/response/288373/attach/4/Appendix%20A%20D
ata%20file%20072.pdf or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Climategate_abusive_emails.pdf 
32 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/UEA‐Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf, Page 3 



19 

Neill Wallis responded: 
 

Thanks. 

Lets hope we can continue! 

Best, 

Neil33 
 

The substantial sum paid to Outside Organisation  (see 22 above) suggests that the 
Sunday Times spin on the Climategate affair was just the first step in a continuing 
and extensive PR campaign.  
 

26) From this time onwards, stories began to appear in the media (and the blogosphere) 
portraying Professor Jones and his fellow climate science researchers as innocent 
victims of media persecution caused and abetted by climate sceptic thieves who had 
broken into their computers, stolen their private emails, and were attempting to 
disrupt their work34. Before this spin was applied, the media had taken a very 
different, and arguably more balanced, line on the Climategate affair. Professor 
Jones and his colleagues were portrayed as having had their dirty laundry washed in 
public as a result of the email leak and that this had revealed a disquietingly shady 
side to the activities of some of those engaged in research that has had, and is still 
having, an immense impact on public policy and all our lives. (see 21 below) 
 

27) As only part of UEA’s correspondence with Outside Organisation was released in 
response to the FOIA request the rest is currently being withheld by UEA  it is not 
possible to definitely link later individual news stories to a successful PR campaign by 
Outside Organisation. However, in addition to Richard Girling’s Sunday Times story, 
a number of other articles and editorials more or less sympathetic to the climate 
scientists, or attacking climate sceptics, appeared at around the same time. As the 
Climategate story had broken some six weeks earlier, this renewed flurry of media 
interest can hardly have been a coincidence. 

 

06/02/2010 
Fiona Harvey,  
Financial Times  

Scientists feel heat of climate email probe 35 

07/02/2010  Independent on Sunday   Editorial: Sceptics have their uses 36 

07/02/2010  Independent on Sunday 
Think tanks take oil money and use it to fund 
climate deniers 37 

07/02/2010  Observer 
Climate Science debate between Robin McKie and 
Benny Peiser 38 

07/02/2012  Observer  Climate scepticism grows among Tories 39 

12/02/2012  Roger Harrabin, BBC  Climategate data ‘not well organised’ 40 

12/02/2010  Roger Harrabin, BBC  Extensive email interview with Prof. Jones 41 

14/02/2010  Ben Webster, Times Online  Oxburgh report will not appease critics 42 

                                                            
33 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/UEA‐Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf, Page 3 
34  http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2188.pdf,  07/02/2010 
35 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2188.pdf 
36 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2188.pdf 
37 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2190.pdf 
38 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2187.pdf 
39 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2186.pdf 
40 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2207.pdf 
41 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2207.pdf 
42 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2335.pdf 



20 

19/02/2010  ScienceMag  Phil Jones Defends Record of UK Climate Centre 43 

 
28) Outward Organisation’s influence on the Climategate story, and the way in which 

Professor Jones’ activities were likely to be perceived by the public, extended 
beyond mere representation of the University’s point of view in the media. The 
emails also reveal how Outside  Organisation groomed Professor Jones and 
Professor Acton for their appearance before the House of Commons Science and 
Technology Select Committee on 1st March 2010, an event that would obviously put 
the academics under the spotlight and be very widely reported. On 22nd February 
2010,  Sam Bowen (one of Neill Wallis’ staff) wrote to those involved: 
 

As I believe you know, OOooOOO will be coming with us on Thursday to look 
at 'communications impact' (i.e. body language, confidence, approach etc) ‐ 
this is more about style over content." OOOoooO works with a number of 
CEOs prior to AGMs to enhance their approach. 
 
Ideally, he needs 2 hours individually with Edward and Phil, to film them at 
the beginning and end of his sessions and help their technique in between. 
 
Could we look at the following timings: 
10‐12: Edward 
12‐2 ‐ Phil 
2‐3 Both together as a mock Select Committee (questions from Neil, myself 
and the UEA team)44 [redactions in the original] 
 

 
Later, Alan Preece, UEA’s Director of Marketing and Communications at UEA tells 
those involved in preparing for the Parliamentary hearing:  

 
Here is a very long list of questions ‐ broadly grouped by theme ‐ which 
includes Edward's latest additions. 
 
We can do more work on them tomorrow.45 
 

Neill Wallis responds: 
 

Folks, 

This is fine (indeed useful) for Edward [Acton] and Phil [Jones] to peruse and 
get a feel of the ways in which questions can be asked, but there are now 
simply so many of them that it would be impossible for either person to 
answer if we had the rest of the week to do nothing else. 

It will be particularly impossible to get those answers, analyse them, then 
reconsider in the time available. What we need to do is to distil these into 
priority questions and concentrate on those, in the process working out our 
core positions and messages are.46 

 

                                                            
43 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2335.pdf 
44 Page 6, http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/UEA‐Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf 
45 Page 8, http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/UEA‐Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf  
46 Page 8, http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/UEA‐Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf 



21 

It may be acceptable for public relations consultants to tutor CEOs before their 
AGMs, but the inquiry may wish to consider whether it is acceptable for witnesses 
about to give evidence to a Parliamentary inquiry into a major science scandal 
should be helped to work out their ‘core positions and messages’ by PR consultants. 
 
Finally, Alan Preece of UEA agrees with Outside Organistation’s plan that Professor 
Acton will make a statement after he and Professor Jones have given evidence to the 
committee, but that he will not be subjected to any questioning by journalists. 

 
Dear Sam [Bowen] 
 
Just to confirm that we will want the film crew for Monday. At c  £600+VAT I 
am happy to agree it. Let me know if that price is about  right. We remain 
with Plan A ‐ Edward coming out of Portcullis House after giving evidence to 
do a brief statement but no questions.47 

  
 

29) All this presents a very different picture of the Climategate affair from that provided 
to the Inquiry in the SMC’s evidences. 
 
Of course there is no reason why a university whose PR department is overwhelmed 
by media attention should not seek outside assistance. However in this case, where 
there was abundant circumstantial evidence of bad behaviour by their employees 
and the university had already announced that it would conduct two inquiries that 
they claimed would be independent, it does seem strange that they should commit a 
large sum of money to spin media reports in the scientist’s and their own favour 
before the outcome of the inquiries was even in sight. 
 

30) Returning to the submission from the UEA’s Communications Department included 
in the SMC’s witness statement, we note that this refers to the theft of private 
emails from the University. This slant on what happened in November 2009 appears 
to derive from the report placed in the Sunday Times by Outside Organisation. 
Although it superficially sounds convincing, in fact nothing was stolen from the 
University and although the authors of the emails may have wished that their 
correspondence had remained private, the documents concerned are entirely 
devoted to their work as university‐based researchers and can in no way be 
considered to be private.  
 
At the time of writing the inquiries being made by Norfolk Police into how the emails 
became available on the internet are ongoing. It is not known whether this was the 
result of hacking, of a whistle‐blower within the University releasing the documents, 
or simply of lax security allowing public access.   
 
In any case, the inquiry may wish to consider what its reaction would be if, when the 
details of MP’s expenses claims were published, a witness had described the staff at 
The Telegraph as thieves who stole private information. 
  
We note that the UEA’s submission annexed to the SMC’s witness statement 
attempts to draw a parallel between Professor Jones’ travails and those of the late 
Dr David Kelly.  This claim also seems to emanate from the Sunday Times article 

                                                            
47 Page 26, http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/UEA‐Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf 



22 

placed by Outside Organisation in February 2010. We submit that such a comparison 
may be excellent PR if the objective is to attract sympathy for Professor Jones, but it 
is quite unjustified. The only points that the two cases have in common are that both 
men were in the public eye, for very different reasons, and both happened to be 
scientists 
 

31) We take no pleasure in the prospect of anyone being put into a frame of mind in 
which they contemplate suicide, however fleetingly. Determining whether Professor 
Jones dark thoughts were the result of his own conduct, or that of others, or a 
combination of the two, is beyond the scope of this submission to the Inquiry. What 
is certain is that a firm of PR consultants employed at considerable expense by the 
UEA very successfully used Professor Jones fragile state of mind to manipulate public 
opinion to the advantage of the University’s media agenda. It would appear that the 
SMC has chosen to do likewise in the evidence that it has been submitted to this 
Inquiry. 
 

32) The SMC’s witness statement includes a special plea on behalf of Professor Jones:  
 

The SMC recommends that Phil Jones be called to the Inquiry to provide 
evidence. His evidence would be every bit as harrowing as that given by 
many of those in the media spotlight and would serve as a reminder that 
scientists are human beings and can also suffer enormously. 

MOD100054265, para 1 
 

We fully accept that people caught up in a major news story can be subjected to 
great pressure as a result of media coverage, and that so far as is compatible with 
freedom of the press regulation should seek to protect them. However we hope that 
the Leveson Inquiry’s recommendations on regulation will do nothing to inhibit press 
scrutiny of science and scientists, particularly where their publicly funded research 
and advice has a bearing on public policy. 

 
 

Is the Science Media Centre Independent? 
 

33) The SMC has provided the inquiry with a witness statement dated 5th December 
2011 in which it refers to the alleged independence of this organisation: 
 

This evidence comes from the Science Media Centre (SMC), an independent 
press office for science established by the scientific community in the wake 
of media frenzies over BSE, MMR and GM crops, and in response to 
recommendations in the House of Lords Science and Technology Select 
Committee’s 2000 report on science in society. Like everything we do, it is 
collaboration between the staff at the SMC and the many scientists, science 
press officers and science journalists that we work alongside.  

MOD100054259,para2 
 

In this context, the term ‘independent’ seems intended to imply objectivity and 
detachment, strange qualities to find in a PR organisation. Yet Ms Fox has reiterated 
the SMC’s claim to independence in her oral evidence to the inquiry given on 24th 
January 2012: 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf


23 

 
We are an independent press office for science set up by the whole of the 
scientific community in 2002, and we were set up after stuff that went 
wrong ‐‐ so GM, BSE, MMR ‐‐ to be on the kind of front line between the 
scientific community and the very, very controversial breaking science 
stories hitting the front pages. 

Fiona Fox Evidence,  page 18, line 20 et seq 
 
It would seem most unlikely that an organisation set up ‘in the wake of media 
frenzies’ to be on the ‘front line’ representing the interests of scientists when ‘very 
controversial stories’ make headlines, can lay any credible claim to independence 
from the interests of those which it represents. The ‘front line’ is no place to find 
impartiality and it would seem far more likely that the ‘scientific community,’ on 
which the SMC apparently depends for its existence, would quite reasonably expect 
the organisation to represent it’s interests with partisan enthusiasm. 
 

34) Visiting the SMC’s website, the lead‐in paragraph on the home page does nothing to 
resolve the contradictions in the SMC’s evidence: 
 

The Science Media Centre is an independent venture working to promote 
the voices, stories and views of the scientific community to the national 
news media when science is in the headlines. 48 
 

It is very difficult to see how the SMC can be both an independent organisation and 
‘promote the voices’ of the scientific community effectively. 
 
 An About Us page on the website describes the SMC’s mission in some detail: 
 

The Science Media Centre is first and foremost a press office for science 
when science hits the headlines. We provide journalists with what they need 
in the form and time‐frame they need it when science is in the news ‐ 
whether this be accurate information, a scientist to interview or a feature 
article.  
 
In between these big stories, we are busy building up our database of 
contacts on the areas of science most likely to feature in the news. This 
allows us to be pro‐active and puts us in a position to facilitate more 
scientists to engage with the media when their subjects hit the headlines.  
 
We also run a series of longer term activities to improve the interaction 
between science and media, such as advice guides for scientists talking to 
the media, background briefings for journalists and 'Science in a Nutshell' 
cheat sheets for newsdesks. 
 
Our aim is to ensure that when a major science story breaks, we can quickly 
offer news desks a list of scientists available to comment, a summary of the 
main scientific points involved and details of which press officers or web 
sites to go to for further information. The feedback from journalists has 
been very positive. 

                                                            
48  http://www.sciencemediacentre.org/pages/ or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/SMC_Homepage_29‐06‐2012.pdf 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf


24 

 
… 
 
Aside from being a first port of call for newsdesks when science hits the 
headlines, the Science Media Centre is also looking at ways to support non‐
specialists news reporters who are called on to cover complex science 
stories. We are publishing a series of guides specifically for news journalists 
to provide simple definitions of some of the complicated scientific terms 
frequently used by scientists. They will also direct journalists to the best 
places to go for further information when this subject hits the headlines. Our 
first Guide, Genetics in a Nutshell, is now available and has received 
endorsement from a wide range of journalists from The Sun to a number of 
regional papers. 49 

 
The Inquiry may wish to consider the extent to which such an organisation can 
influence the way in which a controversial field of science such as climate research, 
which is also beset by political and ethical controversy, is reported by the media.  
 
Evidently this supposedly independent organisation aims to provide the media with 
what they ‘need when science is in the news’ by selecting scientists for interview, 
determining what is or is not ‘accurate information’, summarising and explaining 
difficult scientific issues, recommending particular websites as reliable sources of 
information and opinion, and generally being ‘the first port of call’ for harassed 
journalists, who may be ‘non‐specialists [sic] news reporters’ with no background 
knowledge of complex scientific issues, and who are seeking guidance in a hurry to 
meet a deadline. 
 
In her witness statement, Ms Fox asserts that ‘the public get most of their 
information about science from the mass media including daily newspapers.’50, 
relying on an Ipsos MORI survey conducted for the Dept. of Business Information 
and skills in 201151.  If the SMC exists to promote science in the way that the 
scientific community prefers, then its potential for influencing the public’s opinion 
on matters relating to science must be considerable. 
 
The options faced by such an organisation when dealing with a field of scientific 

research such as climate change  that has become highly politicised and the 

beneficiary of vast amounts of funding  must be severely limited by the need to 
retain the support of those with whom they collaborate; ‘the many scientists, 
science press officers and science journalists that we work alongside’. (see paras 33‐
35 above) 
 

35) Further doubts about the independence of the SMC are raised by where it has been 
housed since its was set up in 2002. The About Us web page currently on the SMC  

                                                            
49 http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/ or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/SMC_About_Us_page_29‐06‐2012.pdf 
50  SMC Witness statement MOD100054258, para 1 
51 Relied on in SMC witness statement MOD100054258, footnote 1 Public Attitudes to 
Science 2011 ‐ http://www.bis.gov.uk/policies/science/science‐and‐society/public‐attitudes‐
to‐science‐2011 or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Public_Attitudes_to_Science_2011 _ Policies _ 
BIS.pdf 



25 

site says: 
 

The Science Media Centre is housed within the Wellcome Trust but 
independent from it.52 
 

A previous SMC Home Page dating from 2010 shows that they were housed in the 
Royal Institution’s premises at 21, Albermarle Street, London53.  This web page is 
also copyrighted to the Royal Institution of Great Britain, which suggests a very close 
association with that organisation indeed. However a contemporary About Us web 
page, also from2010 says: 

 
The Science Media Centre is housed within the Royal Institution but 
independent from it54. 
 

Maintaining an image of independence is clearly a matter of some importance to the 
Science Media Centre. However the Royal Institution and the Welcome Trust are 
leading institutions at the heart of the science establishment. Both have provided 
the SMC with a home, and such a relationship must necessarily circumscribe the 
extent to which the SMC can espouse anything other than the establishment view in 
any scientific controversy.  
 
 

The Advocacy role of the Science Media Centre 
 

36) We are not aware that this Inquiry has so far taken evidence on science and the 
media from any source other than the SMC. We are concerned that, although the 
SMC’s  evidence has been represented to the Inquiry as ‘independent’ in their 
witness statement and  the oral evidence, this may not be the case. 
 

37) Scientists have their own preoccupations, concerns, prejudices, ambitions, financial 
problems and political agendas, and these are every bit as capable of conflicting with 

the public interest  to the extent that this can be determined  as in any other 
professional grouping. An immediate priority among scientists may be the need to 
attract attention to their research. In a society where the public is not very well 
versed in science, and not always interested in what scientists have to say, this is a 
problem that puts a number of temptations in the way of the scientific community 
and anyone who is involved in publicising their work. 
 

38) Perhaps as a result of the desire to make science seem relevant to all our lives, it is 
now quite common for scientists to  make extravagant claims for the impact that 
their profession has on society. This is well illustrated by the rather breathless 
opening words of the SMC’s witness statement: 

 

                                                            
52  http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/ or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/SMC_About_Us_page_29‐06‐2012.pdf 
53  http://web.archive.org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/ 
 or 
http://web.archive.org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/SM
C Homepage_2010_Archived.pdf 
54 http://web.archive.org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/  
or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/SMC_About_Us_2010_Archived.pdf 



26 

Science is at the heart of almost all the major challenges we face ‐ how to 
treat incurable diseases that still lay waste to so many lives, how to feed the 
growing population, how to tackle climate change. 

MOD100054258, para 1 
 

This attitude has been promoted in an even more extreme form by none other than 
Sir Paul Nurse, president of the Royal Society. In January 2010, he told viewers of a 
BBC Horizon television programme about climate change entitled Science Under 
Attack:  ‘Science created our modern world’.55 
 
Also in 2010, Professor Brian Cox, a physicist and presenter of blockbuster TV 
science series, expressed a similar view. In his Wheldon Lecture, presented at the 
Royal Television Society, he said of the peer review system that seeks to verify 
scientific findings prior to publication, ‘This is how science proceeds, and it works. 
This is the method that has delivered the modern world. It’s good’. 56 
 
 It is hardly surprising that some of those wrapped up in the world of science should 
have this perspective, but although science has an obviously important role to play 
in our lives, it will make no contribution to alleviating the present European and 
global economic crises, bringing peace and stability to the Middle East, preventing a 
new nuclear arms race spearheaded by North Korea and Iran, or alleviating the 
poverty caused by political instability and corruption throughout Africa and in other 
parts of the developing world. 
 
There is a very real danger that enthusiasm for science can spill over into scientism57, 
and this extreme view may be reflected in the coverage of controversial research in 
the media. There is also a danger both of the general public being dragooned into 
assuming an undue reverence for science and scientists, and of ordinary people  
becoming disenchanted with, and distrustful of, what science and scientists tell 
them because they find the claims that they come across in the media are 
overblown. 
 

39) In the SMC’s witness statement, there is a rallying call to all scientists: 
 
Scientists have also played their part in improving the media coverage of 
science. The past 10 years have seen more and more researchers emerging 
from their ivory towers and entering the media fray. The Science Media 
Centre’s philosophy that The media will ’do’ science better when scientists 
’do ’media better has been embraced by many researchers who now roll 
their sleeves up and play the media game rather than shouting from the 
sidelines. 

MOD100054258, para 2 
 

                                                            
55 https://sites.google.com/site/mytranscriptbox/home/20110124_hz or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/20110124_HZ ‐ Nurse ‐ Science_Under_Attack.pdf 
56  http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/cox‐lecture‐transcript‐RTS‐Official.doc 
57  Oxford English Dictionary: 1. The habit and mode of expression of a man of science. 2. A term 
applied (freq. in a derogatory manner) to a belief in the omnipotence of scientific knowledge and 
techniques; also to the view that the methods of study appropriate to physical science can replace 
those used in other fields such as philosophy and, esp., human behaviour and the social sciences. 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf


27 

We have set out elsewhere in this submission what can happen when scientists ‘roll 
their sleeves up and play the media game’. (see the case of the Climate Prediction 
press release at 7 above). There is no reason to suppose that this is an isolated case. 
It is just a particularly well‐documented example of scientists, and others, playing 
the media game with rather too much enthusiasm. And the pressures on them to do 
so are many. 
 
As the SMC’s witness statement warns when referring to the MMR scare, there are 
problems concerning: 
 

 … the appetite for a great scare story, the desire to overstate a claim made 
by one expert in a single small study, the reluctance to put one alarming 
piece of research into its wider more reassuring context … 

MOD100054258, para 4 
 

If this is the case with an unjustified scare story affecting only a relatively small 

section of the population  albeit very detrimentally  how much more so is it of an 
issue such as concern over climate change?  This is a problem that affects us all, and 
there can be few editors who will not welcome a story that proclaims ‘The End of the 
World is Nigh!’, especially when it comes with expert scientific evidence attached. 
  
The SMC hammers home this point, perhaps unintentionally, in Ms Fox’s oral 
evidence : 

 
… when I have spoken to the science journalists, the point they make is: 
"Our news editors love it. It's controversial. They love it." And maybe we 
should be scared what we wish for because maybe if it wasn't controversial, 
it wouldn't get any coverage. 

Fiona Fox Evidence, page 42, line 21 et seq 
 

Perhaps the extent of the SMC’s advocacy roll is most tellingly revealed by the 
mention of being ‘scared of what we wish for’. This seems to be an 
acknowledgement that in order for a science story to ‘sell’ to reporters and editors it 
must have a certain spice, and that this may not always, or indeed often, be 
compatible with accurate and impartial reporting. So controversy and alarm must be 
part and parcel of the strategy of those who want to get science into the media.  
 
In an age when public opinion is shaped by the mass media, it is clearly important 
for the science community that it should be heard and seen in the media arena. A 
high profile can have obvious advantages when seeking funding, and what 
institution is going to be anything but delighted when its employees are publicly 
associated with ground‐breaking research beneath eye‐catching headlines? 

 
Over the last decade, there have been far more stories about climate change than 
about MMR, GM crops, stillbirths, misdiagnosed miscarriages, rapamycin or the 
contraceptive pill scare. Yet strangely, in the section of the SMC ‘s witness statement 
headed ‘Case Studies’ these subjects are discussed, but there is no mention of 
climate change. Perhaps this is because it would not have been possible for the SMC 
to do so without confronting some most unpalatable issues for an organisation that 
is ‘working to promote the voices, stories and views of the scientific community’. 
 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf


28 

40) In a reference during oral evidence to whether controversial papers from minority 
sources should be publicised at all, Ms Fox has this to say: 

 
I think it's very, very relevant because we are not saying that we don't want 
the media to report on these. I mean, that would be going back 20 years to 
where science was in a ghetto and wasn't covered. We want all these 
studies to be reported, we're delighted to see them but we want them on 
the inside pages. They should not be on the front …  

Fiona Fox Evidence, page 24, line 14 et seq 
 
 Although Ms Fox’s point about such stories being kept off the front page seems a 
sound one, her reference to science emerging from the ghetto over the last two 
decades is quite intriguing. It begs the question of how and why science did emerge 
from the ghetto, and whether this was because some in the scientific community 
were prepared to ‘roll their sleeves up and play the media game’, and to what extent 
doing so involved embracing the skills of the spin‐doctor. 
 
There can be no doubt that in recent years climate change has moved science and 
scientists into the media spotlight to an extent that is unprecedented. It is hardly 
surprising that such a radical and rapid transformation should lead to problems, 
both for the scientific community and the public whom they serve. 
 

 

Accuracy, Consensus and the Mainstream  
 

41) At various points in the SMC’s witness statement and oral evidence, there are pleas 
that science should be reported accurately. Like motherhood and apple pie, 
accuracy is something that everyone is surely in favour of. But how does accuracy 
apply to a  comparatively new field of research where an immensely complex 
chaotic system is only partially understood and there are vast areas of lack of 
knowledge or understanding, together with high levels of uncertainty, and extensive 
reliance on mathematical models? This is the current situation in climate science58. 

 
A plea for accuracy implies that everyone should get their facts right, which is of 
little help if the facts are precarious, liable to change, or disputed. In such a 
situation, who decides what the facts are? How can anyone ensure that such a task 
is undertaken with complete impartiality, particularly if there are political pressures 
to come up with the ‘right’ answer?  (See 44 below) 
 

42) In 2001, the Intergovernmental Panel on Climate Change’s (IPCC) Third Assessment 
Report featured the claim that the 1990s had been the warmest decade of the last 
millennium, and 1998 was the warmest year. This was based on the Mann Bradley 
and Hughes Hockey Stick Graph, and at that time was presented by the IPCC as a 
fact, in spite of there being scientists who had reservations about the underlying 
statistics. During the last decade, confidence in this finding has ebbed away; 
something that would not surprise those who were concerned about this research 
when it was published. Today’s facts have a tendency to become tomorrow’s fallen 
hypotheses, but in the case of the Hockey Stick there were many in the scientific 

                                                            
58  http://royalsociety.org/policy/publications/2010/climate‐change‐summary‐science/ or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Climate_Change_Royal_Society.pdf 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf


29 

establishment who continued to defend its integrity long after the tide had turned. A 
minority do so to this day59. 
 

43) During Lord May’s and Lord Rees’s presidencies of the Royal Society, the Society’s 
website provided a position paper on climate change, and other documents, that 
gave the impression that the science underpinning anthropogenic climate change 
was settled, and disparaging the views of sceptics who challenged this view. 
 
In May 2010 43 fellows of the Royal Society ‘rebelled’ and petitioned the president 
to remove this material because the claims it made were unscientific and 
unnecessarily alarmist. They accused the Society of refusing to accept dissenting 
views on climate change and exaggerating the degree of certainty that man‐made 
emissions are the main cause60 
 
Sir Allan Rudge, who led the rebellion, told The Times: 

 
I think the Royal Society should be more neutral and welcome credible 
contributions from both sceptics and alarmists alike. There is a lot of science 
to be done before we can be certain about climate change and before we 
impose upon ourselves the huge economic burden of cutting emissions.”   

 
One of the reasons people like myself are willing to put our heads above the 
parapet is that our careers are not at risk from being labelled a denier or 
flat‐Earther because we say the science is not settled. The bullying of people 
into silence has unfortunately been effective.61 

 
This was an ad hoc group that had no access to the Society’s mailing list and came 
together only as a result of acquaintances contacting each other. It is not known 
how many of the 1300 fellows of the Society would have joined the protest had they 
been approached.62 
 
 The Royal Society has now formulated a far more cautious position statement63. 
Facts can change very rapidly, even when they have been published by the world’s 
oldest, and arguably most respected, national academy of science. 
 

44) Would it be fair to say that the facts in any field of science can be established by 
reference to a consensus or by mainstream opinion? It would be most convenient if 
this was the case, and the words consensus and mainstream both appear in the 
SMC’s evidence. Unfortunately, in the case of climate science, such terms do  not 
seem to be very helpful. 
 
Scientific controversies are not decided by weight of numbers, but by verifiable 
evidence derived from observations. Furthermore, how is it possible to determine 
that a consensus really does exist if the researchers are subject to peer pressure, 
financial pressure and political pressure, to subscribe to one side in the debate and 

                                                            
59 A.W. Montford, The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption of Science 
60 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2417.pdf   
61 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2418.pdf 
62 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2412.pdf 
63 http://royalsociety.org/policy/publications/2010/climate‐change‐summary‐science/ or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Climate_Change_Royal_Society.pdf 



30 

not the other? 
 
How is it possible to find an infallible arbiter of what the facts are in such 
circumstances? Or even one who can be relied on to get it right most of the time? It 
is worth noting that of the 43 fellows of the Royal Society who rebelled over the 
misleading climate change statement, only a few were prepared to make their 
names known publicly.  How could this be in such an august body as the Royal 
Society? Its fellows are scientists who have become leaders in their profession. One 
might reasonably expect that they would be just the people to have the confidence 
to voice any doubts openly and without fear. What does the silence of the majority 
of rebel fellows who preferred to remain anonymous say about the intellectual 
climate within the society, or about the risks and pressures applying to any scientist, 
however eminent, who might say ‘the wrong thing’ about climate change? And why 
should they be referred to as rebels? 
 

45) It might be proposed that the IPCC view, as expressed in its assessment reports, 
could be taken as an authority from which accuracy can be determined. This again is 
very questionable.  
 
In the wake of a number of scandals that hit the IPPC after Climategate, the 
InterAcademy Council (IAC) was asked to review the IPCC’s procedures. It made a 
number of recommendations. 

 
In their report, the IAC expressed concern about vested interests within the IPCC. 
Lead authors and coordinating lead authors were presiding over the drafting of 
chapters that depended heavily on research papers that they had published 
themselves, or that had been published by their colleagues and associates. The IAC 
recommended that this problem should be addressed. 
 
Many of the most dramatic findings in the IPCC assessments are based on expert 
opinion, rather than formal research. This includes the assertion that it is very likely 
that there is a human component in the recent increase in global temperatures. The 
IAC review panel was concerned that the IPCC did not have an ‘audit trail’ in any of 
he reports that would reveal how these expert opinions were arrived at, or who was 
involved in the decisions. The IAC recommended that procedures should be put in 
place which would make this very important process in the assessments transparent. 
 
Although the IAC report was published in 2010, and the IPCC has agreed to 
implement their recommendations, it is by no means clear that this will happen 
before the Fifth Assessment Report is published next year. 
 
With this cloud hanging over the IPCC’s credibility, could the IPCC Assessment 
Reports reasonably be trusted as a yardstick to determine the accuracy of science 
reports in the media? 
 

46) Finally, and to emphasise how futile and simplistic the quest to define accuracy in 
reporting climate science may be at this time, it is worth considering another 
quotation from the SMC’s witness statement: 

 
The SMC welcomes vigorous and robust debate on scientific controversies 
like climate change, but the truth must not be the first casualty of these 



31 

debates. If we accept the predictions of mainstream climate scientists this 
issue is clearly one where the public interest is served by the highest 
standards of accuracy. 

MOD100054264, para 3 
 

Much public concern about global warming derives from computer models that 
predict climatic conditions as far ahead as the end of this century. However, 
predictions can never be facts, and their accuracy can only be assessed in retrospect. 
Yet the inevitability of anthropogenic climate change is frequently treated as a fact 
by scientists, by politicians, by campaigners, and in science reportage. 
 
A mantra that the SMC’s evidence shares with Professor Steve Jones’ Review of the 
impartiality and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science64 can be summed up as 
‘You are entitled to your own opinions, but not to your own facts.’ The logic of this 
statement, if there is any, breaks down in a situation where contradictory findings 
and uncertainty make facts extremely hard to identify. We suggest that this makes 
determining what is, or is not, accurate reporting of climate science very difficult if 
not impossible. 
 

47) There is no doubt that both sides of the global warming debate can be guilty of 
misleading reporting of climate science. On the global warming activists’ side, this 
often occurs as bias by omission rather than outright disinformation. 
 
For instance, would it be accurate to report in a newspaper, in the context of global 
warming, that the extent of Arctic summer sea ice has diminished in recent years 
and that scientists  are predicting that it will disappear altogether within a decade or 
two? A picture of a wide expanse of open water speckled with ice flows being 
surveyed by a rather pensive looking polar bear might well accompany such an 
article. 
 
Can such a report be considered to be accurate if it does not mention that scientists 
only have just over thirty years of satellite measurements of the ice to base their 
predictions on; that we have little or no idea of the extent of summer sea ice during 
the 1930s let alone during the Medieval Warm Period when the Vikings farmed parts 
of Greenland; that earlier still there was a the Roman Warm Period, and the 
Holocene Optimum during which temperatures are thought to have been higher 
than today; that temperature records for the Arctic are somewhat sketchy; that 
extrapolation from a short data sets is generally considered to be bad science; that 
even the UK Met Office has expressed concern about scare stories predicting the  
imminent demise of summer sea ice in the Arctic,65 and that sea ice in the Antarctic 
is bucking the trend by increasing. 
 
This begs the question; is a story accurate if what it tells the reader is true, but  
information that would enable readers to form a balanced opinion about what is 
happening is omitted? 

 
 

                                                            
64 See page 69, http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/BBC_science_impartiality.pdf 
65  http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2322.pdf 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf


32 

Public Policy: when politicians require their own version of the facts 
 

48) The physicist Leo Szilard once announced to his friend Hans Bethe that he was 
thinking of keeping a diary:'I don't intend to publish. I am merely going to record the 
facts for the information of God."Don't you think God knows the facts?' Bethe asked. 
'Yes,' said Szilard. 'He knows the facts, but He does not know this version of the 
facts.'66   
 

49) As pointed out earlier, Ms Fox has suggested in her oral evidence that:  
 
… you are entitled to your opinions; you are not entitled to your facts … 

Fiona Fox Evidence, page 20, line 2 et seq 
 
But what happens when politicians and policy makers require their own version of 
the facts to maintain the electorate’s support for unpalatable policies in the form of 
additional taxation, more regulation, increased energy bills, and much more. Where 
one version of the facts collides with another, the main battlegrounds for the 
public’s hearts and minds will be in the media. 
 

50) Over the past decade the British public has variously been told that anthropogenic 
climate change is ‘a greater threat than international terrorism67’ and that ‘the 
debate on climate change is over68’. Prime minister Tony Blair has warned of the 
‘global threat of climate change’,69 and his successor, Gordon Brown assured us that: 
‘We already lead the world in many environmental technologies, from offshore wind 
to environmental instrumentation, and from energy control systems to carbon 
markets.’70 U.N. Secretary General, Ban Ki‐moon has warned that climate change is 
‘the defining challenge of our age’.71 There is general agreement that one of the 
turning points of the present prime minister’s campaign to ‘detoxify’ the 
Conservative Party’s image was when in opposition he espoused a green agenda and 
concern about climate change under the banner ‘The Greenest Government Ever’.72 
 
Britain has legislation in place that sets out legal requirements to meet carbon 
emission reduction targets right through to 2050. We have a Department of Energy 
that is twinned with one for Climate Change.  There can be no doubt, in spite of 
media coverage of global warming having waned in recent months, that this is a 
topic that is still at the very top of the political agenda. 
 

                                                            
66  Hans Christian von Baeyer, Taming the Atom. Emphasis in the original which was used on the 
frontispiece of Bill Bryson’s A Short History of Nearly Everything. 
67 http://news.bbc.co.uk/1/hi/3381425.stm or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Global_warming_biggest_threat.pdf 
68 http://www.bbc.co.uk/news/10178124 or 
Society_to_review_climate_message.pdfSociety_to_review_climate_message.pdf 
69 http://www.dailymail.co.uk/news/article‐411460/Blairs‐new‐alert‐climate‐change‐threat.html or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Blair_climate_change_threat.pdf 
70  http://www.guardian.co.uk/environment/2009/jul/12/ecotowns‐green‐revolution‐climate‐change‐
gordon‐brown or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/green_revolution_Brown.pdf 
71 http://www.nytimes.com/2007/11/18/science/earth/18climatenew.html? or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/UN_Chief_More_Climate_Change_Leadership.pdf 
72  http://www.guardian.co.uk/environment/2012/apr/04/david‐cameron‐speech‐environment‐
climate‐change or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Cameron_environment_speech.pdf 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf


33 

51) In their witness statement, the SMC mentions the detrimental effect that ‘climate 
porn’ can have on getting the authorised message on global warming across to the 
public. In support of this contention it cites a report published by the Institute for 
Public Policy Research (IPPR) called, Warm Words: How are we telling the climate 
story and how can we tell it better. This document, and the thinking that inspired it, 
would seem to have had a very real impact on the way that government has 
communicated climate change to the public. The following extract is particularly 
revealing:  
 

Many of the existing approaches to climate change communications clearly 
seem unproductive. And it is not enough simply to produce yet more 
messages, based on rational argument and top‐down persuasion, aimed at 
convincing people of the reality of climate change and urging them to act. 
Instead, we need to work in a more shrewd and contemporary way, using 
subtle techniques of engagement. 
 
To help address the chaotic nature of the climate change discourse in the UK 
today, interested agencies now need to treat the argument as having been 
won, at least for popular communications. This means simply behaving as if 
climate change exists and is real, and that individual actions are effective. 
The ‘facts’ need to be treated as being so taken‐for‐granted that they need 
not be spoken.73 
 

According to this document, ‘the facts’ become rather pliable when political 
considerations, and the need to persuade, moves centre stage . When was a 
government minister or adviser last heard to express even the most tentative 
reservation about the evidence underpinning anthropogenic climate change? Yet 
over the last few years, doubts about what we are being told about climate change 
have steadily increased among the general public74. Clearly it is not in the public 
interest that anyone should be misled about the robustness of the scientific 
evidence that underpins concern about climate change. 
 

52) It is reasonable to suppose that there is pressure on the media to report climate 
change in a politically acceptable way, and that this derives not only from 
mainstream politics, but also from campaigners in environmental non‐governmental 
organisations (eNGOs), which are now in possession of vast resources. 75 
 

53) It is worth noting that DECC put up a six‐strong team to help Professor Steve Jones 
when he was preparing his Review of the impartiality and Accuracy of the BBC’s 
Coverage of Science.76  This included the Director of Communications, Director of 
Science and Innovation, the Chief Press Officer, and the Head of Editorial Standards 

                                                            
73  http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/r_ippr‐spin_warm_words_coms.pdf 
74 http://www.theregister.co.uk/2012/06/28/climate_survey_usa_uk_canada/ 
and http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW5029.pdf 
75 WWF 2009‐10 €524m, Oxfam 2010‐11 £367m, Greenpeace over $200m: all have been major 
players in the climate debate.    
76 BBC Trust’s Review of the impartiality and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science, 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality.
pdf or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/BBC_science_impartiality.pdf 



34 

of Corporate Communications77. 
 
 

Recommendations 
 

54) The SMC has recommend that: 
 

New guidelines for the reporting of science  these guidelines would be 
drawn up by science journalists and used primarily by news editors and 
general reporters. They could also be used by a newly strengthened PCC to 
help adjudicate on complaints; 

MOD100054266, para 2 
 

We request that the Inquiry should approach such a step with caution. 
 
It seems most unlikely that anyone would seriously suggest that political journalists 
alone should be entrusted with drawing up guidelines for reporting politics, or that 
business, finance, sports or any other specialist journalists should be empowered in 
the same way. The suggestion that guidelines that have been drawn up by what 
amounts to an interest group should then be used for the purpose of adjudication by 
a regulatory body, the PCC, would not seem to be in the public interest. 
 
Many science journalists hold strong views on matters relating to their speciality. We 
are surprised that the SMC has made this recommendation, and suggest that if new 
guidelines are to be drawn up, then this task should be undertaken with much 
broader input than merely science journalists, and also that the process should be 
absolutely transparent.    
 

55) The SMC also recommends that: 
 

The PCC must immediately change the rule that states that only an 
individual scientist can complain about an inaccurate story. The scientific 
community must be able to make complaints about inaccurate articles 
which damage the public interest. 

MOD100054266, para 2 
 

We were unable to find any rule specifically relating to scientists on the PCC website, 
although there does appear to be one saying: ‘We normally accept complaints only 
from those who are directly affected by the matters about which they are 
complaining’.  We assume that this is what the SMC has in mind. 
 
The SMC’s recommendation would seem to be saying that, in addition to individuals 
affected, anyone in ‘the scientific community’ should be enabled to make 
complaints about allegedly inaccurate science stories, whether they are directly 
affected or not. We can see no reason why the scientific community should be 
singled out for such special treatment.  
 

                                                            
77  See page 94, BBC Trust’s Review of the impartiality and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science, 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality.
pdf or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/BBC_science_impartiality.pdf 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Fiona-Fox.pdf


35 

56) We consider that if all the recommendations that the SMC has made to the inquiry 
were to be implemented, then this would put the reporting of science very much in 
the control of the ‘scientific community, which the SMC represents.   This could lead 
to the views of the science establishment becoming, to all intents and purpose, 
sacrosanct, which we do not consider to be in the public interest, or in the long‐term 
interest of science. Even scientists, like other groups, have vested interests, 
prejudices, hobbyhorses, and agendas. We ask the inquiry to consider whether the 
SMC’s recommendations would really be in the public interest.  
 

57) On our own behalf, we ask that the Leveson inquiry should attempt to discover the 
extent to which government implemented the recommendations for communicating 
climate change set out in Warm Words. (see 51  above) We consider that it would be 
in the public interest for the inquiry to be aware of the extent to which government 
press advisories employing the strategy recommended in this document have 
influenced the way that this very important field of science has been reported. 
 

58) If accurate reporting is to become an enforceable criteria for science stories, as the 
SMC seems to be proposing, then whoever decides what the facts are will hold the 
key to how climate science can be communicated to the public via the media. We 
ask the inquiry to consider whether this type of regulation could be implemented 
with a reasonable degree of certainty and that, so far as climate science is 
concerned, adjudication would be carried out equitably, and without fear of political 
interference. 
 

59) We consider that it is at least as important for the public to be well protected 

against scientists  and organisations that may act as their advocates  who ‘hype’ 
research findings, often in the context of alarmism, as it is to protect researchers 
and the public against misrepresentation of sound science by the media. 
 
We also hope that the Leveson Inquiry’s will do nothing to inhibit press scrutiny of 
science and scientists, particularly where their publicly funded research and advice 
has a bearing on public policy. 
 
 

OUR EXPERIENCE OF THE MEDIA AND CLIMATE CHANGE 
 

False balance and getting a fair hearing  
 

60) The SMC’s witness statement relies on the BBC Trust’s  Review of the Impartiality 
and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science78 when making a plea that critics of 
what is currently considered to be mainstream scientific opinion should not receive 
media coverage as this would constitute, in the opinion of the SMC and the author 
of that review, ‘false balance’79 and mislead the public. We explain below what 

                                                            
78 BBC Trust’s Review of the impartiality and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science , 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality.
pdf or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/BBC_science_impartiality.pdf 
79  Although Professor Jones uses this term a number of times in his report, most notably when 
considering the coverage of climate change, it does not occur in the SMC’s witness statement but only 
in Ms Fox’s oral evidence. However the witness statement does make it clear, in other terms, that this 
is a matter of concern to the SMC. 



36 

happened when we attempted to make submission to this review. 
 

61) On 6th January 2010, and in the wake of the Climategate scandal that had engulfed 
the University if East Anglia’s Climatic Research Unit, Professor Richard Tait, 
chairman of the BBC Trust’s Editorial Standards Committee (ESC) announced that the 
BBC would conduct a review of impartiality and accuracy of their coverage of 
science80. It seemed to us that if such an exercise was to be useful, then input from 
the BBC’s critics would be essential, therefore we wrote a very constructive joint 
letter to Professor Tait asking if we could make a submission to the inquiry. This was 
sent to the ESC’s secretary, Bruce Vander, with a request that he would confirm that 
our letter had been passed to his chairman. (A copy of our letter is posted here: 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/ProfTait.doc) 
 
In spite of an extensive correspondence with the BBC Trust over a period of four 
months, we were unable to obtain confirmation that the letter had been delivered 
to Professor Tait. This correspondence was later published at Harmless Sky and it 
makes astonishing reading. 81  
 
As this correspondence sets the scene for what was to follow, we ask the Inquiry to 
look at a blog post,82 which includes the text of both our letter to Professor Tait and 
the responses from the BBC Trust. The view that we formed was that the last thing 
the BBC Trust wanted for their review of the impartiality and accuracy of its science 
coverage was any input from critics.  
 

62) Later, Andrew Montford contacted Professor Steve Jones, a geneticist, writer and 
broadcaster, who the BBC had appointed as the sole author of their review. He 
agreed to accept a submission from us but gave no indication that our original letter 
had been passed to him by the BBC Trust.  
 

63) We ask that the Inquiry should look at the submission that we then sent to Professor 
Jones too. 
(http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Submission_to_BBC_Science_Review.pdf)  
 
In summary, it identifies a rather shadowy organisation called the Cambridge Media 
and Environment Programme, set up and co‐directed by the BBC’s Environment 
Analyst, Roger Harrabin, and Dr Joe Smith, a lecturer and environmental activist83 
from the Open University. We provided evidence that CMEP had been financed by a 
leading climate research institute, a major environmental NGO and a government 
department among others.  
 

                                                            
80 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW2109.pdf 
81 The correspondence can be found here: http://ccgi.newbery1.plus.com/blog/?p=356 or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/More_about_smoke_and_mirrors.pdf 
82 The correspondence can be found here: http://ccgi.newbery1.plus.com/blog/?p=356 or 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/More_about_smoke_and_mirrors.pdf 
83  Dr. Joe Smith is Senior Lecturer in Environment at the Open University. He peer‐reviewed the 
media related aspects of one of the complaints to Ofcom on the Swindle programme, and has acted 
as academic consultant on a number of broadcast projects. He is author / editor of a number of books 
on environmental issues including (with Andrew Simms) Do Good Lives Have to Cost the Earth? 
Constable Robinson, 2008.  http://www.broadcastnow.co.uk/blog‐climate‐change‐tv‐is‐
risky/1740139.article 



37 

The purpose of CMEP was to organise seminars at which senior BBC staff would be 
joined by specialists in particular fields relating to environmental matters. CMEP’s 
partners in these ventures were the BBC itself and an environmental lobby 
origination called the International Broadcasting Trust84. We provided evidence that 
these events had a real impact on programming. 
 
We also drew the BBC’s attention to a statement in John Bricut’s seminal report 
From Seesaw to Wagon Wheel:  Safeguarding impartiality in the 21st Century, 
adopted and published by the BBC Trust in 2007 and signed off by Professor Tait. 
This notes the care that the BBC takes to preserve impartiality in reporting 
controversial subjects such as climate change by saying: 
 

The BBC has held a high‐level seminar with some of the best scientific 
experts, and has come to the view that the weight of evidence no longer 
justifies equal space being given to the opponents of the consensus.85 
 

This event took place in January 2006 and was organised by CMEP. 
 
In July 2007, Tony Newbery made an FOIA request to the BBC for information about 
this seminar, including the names and affiliations of the ‘best scientific experts’ who 
attended. This was refused by the BBC and is presently, five years later, the subject 
of an appeal to the Information Tribunal. In the meantime, an eyewitness account of 
the seminar posted at Harmless Sky 86indicates that the experts advising the BBC at 
this seminar were in fact climate change activists.  
 
We were aware that although the evidence we were submitting to the BBC was 
relevant to Professor Jones’ review, it was most unlikely to be welcome at the BBC 
Trust. For this reason we were particularly careful to ensure that all we said was 
backed up by documentary evidence that could not be ignored. We were wrong in 
thinking that Professor Jones review could not ignore our submission.  

 
64) We had also assumed, naively, that the BBC would choose an impartial expert to 

author a review that, in the same way that John Bridcut had fearlessly explored 
some rather dark areas in the BBC’s editorial  practices in his Wagon Wheel report, 
would consider the BBC’s coverage of science warts and all. We were mistaken 
about this as well. 
 
Between the time when Professor Jones was appointed by the BBC and the 
publication of his report, he had things to say about climate sceptics in an article for 

the Daily Telegraph headline ‘Gods, floods  and Global Warming’: 
 

'Global warming is a myth.” Type that into a search engine and you get 
thousands of hits – but global warming is not a product of the human 
imagination; or no more so than any other scientific claims for – like them – 
it depends on its data, the accuracy of which has been affirmed by the 

                                                            
84  http://www.ibt.org.uk/about_us.php or http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/BT_About_Us.pdf 
85 See page 40, BBC Trust report, From Seesaw to Wagon Wheel:  Safeguarding impartiality in the 21st 
Century 
86 http://ccgi.newbery1.plus.com/blog/?p=142 



38 

inquiry into the leaked East Anglia documents. The subject has, alas, become 
the home of boring rants by obsessives.87 

 
This hardly suggests that the professor would be likely give anyone who might 
question the current dogma on climate change, or the way in which it is reported by 
the BBC, a fair hearing. Perhaps more worry was the fact that he felt able to publish 
such a view when he was supposed to be reviewing impartiality of the BBC’s 
coverage of the subject. 
 
Under the circumstances, it should not have come as a surprise to us when we saw 

the BBC report that Professor Jones uses the term ‘climate change denier’  or its 
derivatives  repeatedly throughout the relatively short section devoted to the 
coverage of climate change, which is arguably the most important and challenging 
science subject that the BBC has been required to deal with in recent years.  This is a 
emotive and insulting term intended to associate anyone who does not fully accept 
the ‘mainstream view’ on global warming with holocaust deniers. It has no place in a 
serious review of impartiality for one of the worlds leading broadcasters. 
 

65) The BBC Review only makes one direct reference to our submission, but seems to 
touch on it obliquely, and defensively, at three other points.  
 
On page 72: 

 
A submission made to this Review by Andrew Montford and Tony Newbery 
(both active in the anti‐global‐warming movement, and the former the 
author of The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption of 
Science) devotes much of its content to criticising not the data on 
temperatures but the membership of a BBC seminar on the topic in 2006, 
and to a lengthy discussion as to whether its Environment Analyst was 
carrying out BBC duties or acting as a freelance during an environment 
programme at Cambridge University. The factual argument, even for 
activists, appears to be largely over …  

BBC Science Review, page 72 
 

There seems to be a wilful misrepresentation of our evidence here. How Professor 
Jones could think that we might even consider writing about the ‘data on 
temperatures’ to a geneticist who is conducting a review of journalism for a 
broadcaster is a complete mystery to us. That our failure to do so has apparently 
been construed as evidence that ‘The factual argument, [about climate change] even 
for activists, appears to be largely over …’ is simply absurd.  And his reference to ‘a 
lengthy discussion’ of the BBC’s Environment Analyst’s duties indicates that he had 
not even bothered to read our submission. We raise no such issue in it. 
 
Earlier in the review, Professor Jones had something to say that appears to refer to 
our submission and to the  2006 seminar: 
 

News of the Trust’s decision to commission this Review was greeted by 
some anti‐global warming enthusiasts as a statement of its desire to haul 
the Corporation over the coals for supposed failings around this topic. 

                                                            
87 http://www.telegraph.co.uk/science/steve‐jones/7887202/Gods‐floods‐and‐global‐warming.html 
or  http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/Jones_on_rants.pdf 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality.pdf


39 

Nothing could be further from the truth: this is one of a regular series of 
evaluations of its output. I have had a number of communications from the 
public on this issue and the BBC has received many complaints about alleged 
weaknesses in its treatment of the subject. Many emerge from an organised 
response by determined climate‐change deniers rather than being objective 
disagreements with particular programmes. 

BBC Science Review, page 66 
 

The review offers no evidence to support this assertion about ‘an organised 
response’. We have yet to come across any such phenomena in the course of our 
research or our blogging. 
 
There only appears to be one hint in the report that climate change coverage may 
have been controversial within the BBC, and this reference proved to be a hostage 
to fortune: 
 

One of my interviewees described the BBC as having been “scarred” by this 
controversy [climate change]. I saw no sign that such a term is justified, but 
the Corporation has certainly put plenty of effort – and resources – into its 
attempts to be impartial. There have been seminars with high‐profile 
speakers, … 

BBC Science Review, page  67 
 

On page  67 of his report, Professor Jones refers to ‘a drizzle of criticism’ by some 
newspapers. This was about to become an embarrassing and unnecessary deluge. 
 
The BBC Review was published in July 2011 and in November of the same year, on 
successive Sundays. The Sunday Mail published large spreads88 about BBC coverage 
of climate change  which, among other things, highlighted issues that we had raised 
in our submission. These reports were obviously highly detrimental to the BBC’s 
reputation for impartiality because they showed, as we had done in our submission, 
that BBC news gathering and editorial staff had got far too close to environmental 
activism for impartiality to be preserved. Had Professor Jones given our concerns a 
fair hearing in his report then much of the damage done by these articles could have 
been prevented.  
 
Finally, we note that both our names appear in Annex Four of the report(page 100)  
under the heading, Organisations and Individuals Responding to Letters of Enquiry. 
We did not receive any communications from Professor Jones or the BBC that could 
possibly be described as a ‘letter of enquiry’. Had we done so, then the outcome of 
our representations to the BBC Trust’s science review would probably have been 
very different. 

 
66) Over five years after we started to try and discover who the ‘best scientific experts’ 

that the BBC relied on when it first decide to limit coverage of climate scepticism in 
its output, we still do not have an answer.  
 
Impartiality is not optional for the BBC, it is a legal requirement of its Royal Charter 
and Agreement with the Secretary of State for Culture Media and Sport. The claim 

                                                            
88 http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW4781.pdf and 
http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GW4788.pdf 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality.pdf


40 

about consulting the ‘best scientific experts’  at a seminar was made in a major 
report adopted and published by the BBC Trust, which is the body charged with 
ensuring that the terms of the Charter are correctly applied by the Corporation. The 
claim in the Wagon Wheel report that the ‘best scientific experts’ were consulted 
before an important editorial decision was taken is used to demonstrate the lengths 
that the BBC is prepared to go to in order to preserve impartiality. Yet when the BBC 
is asked, quite reasonably, who these ‘best scientific experts’ were, the response is 
silence and a report commissioned by the BBC Trust to review impartiality and 
accuracy in just this area of the BBC’s operations fails to address this very obvious 
problem. 
 
Now the SMC has cited the Jones Report in its witness statement when arguing that, 
in science stories if nowhere else in journalism, giving both sides of a dispute can be 
the cause of biased reporting. It would seem to us that this view has more to do with 
scientism89 than with science or with the practice of responsible journalism. 
 

CONCLUSION 
 

67) At the end of Ms Fox’s oral evidence, Lord Justice Leveson said: 
 
LORD JUSTICE LEVESON: I think it's a very interesting area because it seems so 
easy to fix. … 

Fiona Fox Evidence, page 45, line 1 et seq 
 

If the Inquiry were to rely only on the evidence presented by the SMC, then Lord 
Leveson’s reaction would not be surprising.  
 

68) In this submission we have attempted to draw attention to some of the very 
complex forces and issues that apply to the reporting of climate research, a field of 
science that has become heavily influenced by politics, and dogmatic convictions.    

 
Statememt of Truth 
 
I believe the facts stated in this witness statement are true. 
Signed 

   
Anthony George Foster  Newbery           8 September 2012 
 
I believe the facts stated in this witness statement are true. 
 
Signed 

 
Andrew William Montford        8 September 2012 

                                                            
89  Oxford English Dictionary: 1. The habit and mode of expression of a man of science. 2. A term 
applied (freq. in a derogatory manner) to a belief in the omnipotence of scientific knowledge and 
techniques; also to the view that the methods of study appropriate to physical science can replace 
those used in other fields such as philosophy and, esp., human behaviour and the social sciences. 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf

